Från traditionell butiksbesökare till rutinerad e-handelskund 📲

När Hugo Carlén och hans fru väntade sitt tredje barn och dessutom höll på att bygga ut huset var det ett enkelt beslut att välja bort besöken till matbutiken. “Nu när jag tänker tillbaka på tiden då man handlade i butik så förstår jag verkligen inte hur vi hann med det. Det var ju tid som inte fanns egentligen.”

IMG_4724

Vi träffade en av våra mest trogna kunder, Hugo Carlén, som berättade om resan från traditionell veckohandlare i butik till rutinerad e-handelskund.

Tidigare handlade vi i vår lokala matbutik. Den ligger bara en kilometer bort och har öppet alla dagar 7-22, så det kändes svårt att slå den bekvämligheten. Förut tog jag bilen dit men det kändes inte riktigt rätt för miljön att köra en så kort sträcka, så när vi köpte en cykelkärra för barnen började jag använda den för veckohandlingen också. Det fungerade helt okej eftersom jag körde självscanning och la varorna direkt i kärran. Men när man handlar på kvällar är det glest mellan varorna i butiken. Brödet är torrt eller slut, frukterna är klämda på och filmjölken på hyllan kan ibland vara upp till en vecka gammal. Så trots att man går till en stor väletablerad matbutik är inte varorna färska och fräscha.

Men när vi väntade vårt tredje barn och jag började studera vid sidan av jobbet och vi byggde ut huset. Ja, då började man verkligen fundera på vad man kunde skala bort. Vad är det som inte ger energi? Och det där med att springa runt i en matbutik, det ger inte mig någon energi. Så det var lätt att skala bort det. Nu när jag tänker tillbaka på tiden då man handlade i butik så förstår jag verkligen inte hur vi hann med det. Det var ju tid som inte fanns egentligen.

Att börja handla mat på nätet är lite av en omställning. Men det första vi gjorde när vi började handla från Mat.se var att jag tog ett kvitto från senaste handlingen i vår matbutik och la in alla varor i korgen på Mat.se. Vissa varor är ju såklart inte exakt samma men snarlika och priset var nästan detsamma. Sen fick vi ju leveransen gratis också, för att komma upp i 700 kr är inga problem för en barnfamilj. Från början visste jag inte hur varuflödet hos Mat.se fungerade men blev förvånad över hur färskt allting var som kom hem. Jag menar mejeriprodukterna är helt färska och brödet nygräddat. Det överträffade absolut förväntningarna.

IMG_3478

Det känns också väldigt bra ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom vi är ca 30 personer som delar på en kylbil vid varje leverans från Mat.se. Tänk att jämföra det med om alla 30 personer skulle ta bilen till affären istället. Nu har jag dessutom lärt mig att färskvarorna köps in först efter att jag lagt min beställning, för att minska matsvinnet. Det är smart!

Sedan vi började handla på Mat.se har sajten bara blivit bättre och bättre. Det som verkligen fick oss att fastna som kunder var den ”smarta inköpslistan”. Den är verkligen smart – för den räknar ut i förväg det mesta av det vi behöver handla, och resten kompletterar man snabbt genom appen i mobilen. När det går enkelt och smidigt så kan vi ju faktiskt handla oftare – och då är varorna i kylen färskare vilket gör att vi slänger mindre mat hemma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s