Rusta upp inför Vabruari med vinterns grönsaker.

Vi vill äta mer grönt av många bra anledningar. Framförallt är det gott! Gott, nyttigt, hälsosamt och gärna närproducerat. Nästa vecka träder vi in i månaden som tyvärr gör sig väldigt välförtjänt av sitt namn Vabruari. Alla småbarnsföräldrar vet vad vi har att vänta.

Så nu är det hög tid att boosta kroppen lite extra med nyttiga antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Tre enkla, bra tumregler för att få i sig nyttigheter är att:

  • äta säsongsanpassat – då mår grönsakerna som bäst.
  • äta varierat – gör vi det så slipper vi faktiskt tänka så mycket mer.
  • äta färgglatt – antioxidanter finns som mest i färgglada grönsaker (är inte det en väldigt trevlig regel).

Men då kan man tycka att vintermånaderna i Sverige inte bjuder på så mycket frukt och grönt i säsong. Fast det finns allt mer än vi tror och så länge man låter basen vara någorlunda svensk så kan man istället toppa och piffa upp med lite utland.

Senaste veckorna har det dessutom varit oväder i södra Europa vilket har påverkat tillgång och pris på främst grönsaker här i Sverige. På ett sätt kan jag tycka att det är bra, för vi behöver faktiskt inte ha tomater, gurka och isbergssallad i januari.

Eller vad tycker ni?

img_5623
Brysselkål med fikon & valnötter

Här är fem av mina vinterfavoriter:

Rotsaker – söta, goda och tacksamma att variera. Och glöm inte bort rättika, rödbetor, jordärtskockor, rotselleri, svartrötter och kålrot. Här hittar ni recept.

Frysdisken – här har det hänt massor de senaste åren. Både kvalité och näringsinnehåll har förbättrats. Det enda vi skall jobba vidare med nu är vår egna inställning till det frysta. Så jobba på.

Kål – grönkål, vitkål, brysselkål, svartkål, rödkål…här hittar ni recept.

Lök – kan enligt mitt tycke användas i allt. Finns med i de flesta recept, men här är en favorit.

img_7793
Gratinerad löksoppa

Svamp – champinjonen är i säsong året om, och är man sugen på andra sorter så finns det både torkad och konserverad. Här hittar ni recept.

Extra superhjältar – som förvisso inte är direkt närproducerade men behövs bara i en relativt liten mängd. Så ingefära, chili, citrusfrukter, vitlök, frön, nötter, olja, gurkmeja och kakao.

Så bring it on Vabruari!

/Kristin

badge_large (1)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s