Ett grönare liv 💚 8 bra kom igĂ„ng tips!

Det Àr mycket tjat om att vi bör minska vÄr köttkonsumtion just nu. Med all rÀtt. Vi kan rabbla sÄ mÄnga bra argument för det rÄder inget tvivel om att det gynnar alla (förutom möjligen köttindustrin).

Miljön, vĂ„r hĂ€lsa, djuren – allt gynnas av att vi Ă€ndrar vĂ„ra matvanor.

img_0606
Äpple & blomkĂ„lssoppa

Svensken Àter nÀstan 50% mer kött idag Àn vi gjorde Är 1990. Varför kan man undra nÀr vi blir mer och mer medvetna om allt?

Jag tycker sjĂ€lv att kött Ă€r en fantastisk produkt – men att slentrianĂ€ta det som vi gör idag Ă€r galenskap.

IMG_0224
Meatless monday

HÀr Àr Ätta bra tips till dig som inte vet i vilken Ànda du skall börja.

  • Skippa allt eller inget tĂ€nket. Du mĂ„ste inte sluta med kött – men minska vore bra. Testa att halvera mĂ€ngden köttfĂ€rs i din köttfĂ€rssĂ„s och ersĂ€tt med röda eller svarta linser. SmaksĂ€tt som vanligt och ni kommer knappt mĂ€rka skillnaden.
  • Kött som smaksĂ€ttare – vĂ€lj kött med mycket smak och anvĂ€nd en mindre mĂ€ngd. Smakrik korv, sidflĂ€sk och bacon Ă€r exempel pĂ„ produkter som sĂ€tter smak pĂ„ en hel gryta med rotfrukter, grönsaker, bönor och linser.
  • Smaklöst? VĂ„ga sĂ€tta smak pĂ„ den gröna maten – Ă€ven den kan vara rökig, het, grillas, smaka senap, vara mustig och alla andra smaker som vi av nĂ„gon anledning har lĂ„tit stanna i köttvĂ€rlden.
  • Vad ersĂ€tter jag köttbiten med? Skippa det stereotypa tĂ€nket kring tallriksupplĂ€gget. Hur vi placerar kolhydrater, protein och fett pĂ„ vĂ„r tallrik spelar inte sĂ„ stor roll. Bönor, nötter, quinoa, frön, Ă€gg, linser, bönor, svamp, tofu, keso m.m Det handlar inte om att ta bort nĂ„got och begrĂ€nsa sig. Snarare tvĂ€rtom – vi adderar sĂ„ mycket mer produkter.
  • Det Ă€r försent! Det Ă€r omöjligt att fĂ„ med barnen eller de invanda köttĂ€tarna pĂ„ tĂ„get – bullshit! Alla vanor gĂ„r att byta om man kĂ€mpar lite. Jag trodde aldrig att jag skulle fĂ„ mina barn att Ă€ta mer grönt. Lite lirk, lite lur och lite jĂ€vlarananamma. Nu tuggar de pĂ„ som om de inte gjort nĂ„got annat.
  • Preppa! Hitta nĂ„gra favoritrecept och se till att anvĂ€nda dem. Gör dem till era nya vanor. GĂ€rna rĂ€tter som ni kan göra storkok pĂ„ och frysa in. Förenkla sĂ„ att det funkar i er vardag.
  • NĂ€ringsbrist? Att minska pĂ„ köttet eller göra tvĂ„ middagar i veckan gröna kommer inte innebĂ€ra brist pĂ„ nĂ„gra nĂ€ringsĂ€mnen. TvĂ€rtom – det kommer snarare berika ert intag.
  • FĂ€rdiga matkassar. Ett Ă€nnu enklare sĂ€tt Ă€r att testa vĂ„r Gröna kasse som Ă€r fylld med gröna rĂ€tter. HĂ€r hittar ni dem:

💚 Gröna kassen – Göteborg

💚 Gröna kassen  – Stockholm

💚 Gröna kassen – Malmö

Dessa kassar Ă€r lakto – ovo – vegetariska. De innehĂ„ller alltsĂ„ Ă€gg och mejeri, vilket vi ocksĂ„ behöver minska pĂ„. Men vi tar en sak i taget för att fĂ„ med sĂ„ mĂ„nga som möjligt pĂ„ det gröna tĂ„get.

Vill ni byta ut mejeriprodukterna sÄ gör ni enkelt det nÀr ni gÄr vidare till varukorgen.

/Kristin

IMG_1562
Quesadillas med svarta bönor & ostkrÀm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka pÄ en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Ansluter till %s