Rusta upp inför Vabruari med vinterns grönsaker.

Vi vill äta mer grönt av många bra anledningar. Framförallt är det gott! Gott, nyttigt, hälsosamt och gärna närproducerat. Nästa vecka träder vi in i månaden som tyvärr gör sig väldigt välförtjänt av sitt namn Vabruari. Alla småbarnsföräldrar vet vad vi har att vänta.

Så nu är det hög tid att boosta kroppen lite extra med nyttiga antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Tre enkla, bra tumregler för att få i sig nyttigheter är att:

  • äta säsongsanpassat – då mår grönsakerna som bäst.
  • äta varierat – gör vi det så slipper vi faktiskt tänka så mycket mer.
  • äta färgglatt – antioxidanter finns som mest i färgglada grönsaker (är inte det en väldigt trevlig regel).

Men då kan man tycka att vintermånaderna i Sverige inte bjuder på så mycket frukt och grönt i säsong. Fast det finns allt mer än vi tror och så länge man låter basen vara någorlunda svensk så kan man istället toppa och piffa upp med lite utland.

Senaste veckorna har det dessutom varit oväder i södra Europa vilket har påverkat tillgång och pris på främst grönsaker här i Sverige. På ett sätt kan jag tycka att det är bra, för vi behöver faktiskt inte ha tomater, gurka och isbergssallad i januari.

Eller vad tycker ni?

img_5623
Brysselkål med fikon & valnötter

Här är fem av mina vinterfavoriter:

Rotsaker – söta, goda och tacksamma att variera. Och glöm inte bort rättika, rödbetor, jordärtskockor, rotselleri, svartrötter och kålrot. Här hittar ni recept.

Frysdisken – här har det hänt massor de senaste åren. Både kvalité och näringsinnehåll har förbättrats. Det enda vi skall jobba vidare med nu är vår egna inställning till det frysta. Så jobba på.

Kål – grönkål, vitkål, brysselkål, svartkål, rödkål…här hittar ni recept.

Lök – kan enligt mitt tycke användas i allt. Finns med i de flesta recept, men här är en favorit.

img_7793
Gratinerad löksoppa

Svamp – champinjonen är i säsong året om, och är man sugen på andra sorter så finns det både torkad och konserverad. Här hittar ni recept.

Extra superhjältar – som förvisso inte är direkt närproducerade men behövs bara i en relativt liten mängd. Så ingefära, chili, citrusfrukter, vitlök, frön, nötter, olja, gurkmeja och kakao.

Så bring it on Vabruari!

/Kristin

badge_large (1)

Fem bra tips på hur man får till en riktigt bra kotte!

img_4688

Entrecôten (eller kotten som restaurangfolk gärna kallar den) sitter mellan högreven och ryggbiffen och är en av de mest marmorerade detaljerna på djuret.

Den kännetecknas av sitt insprängda fett och en fettremsa i mitten. Den passar bäst att grilla eller steka i skivor, men kan även tillagas hel om man vill det.

img_4685

Att steka eller grilla en bit kött är egentligen inte svårt alls, så länge man håller sig till några grundregler.

Sen kan man alltid krångla till saker om man vill det men en bra köttbit behöver inte så mycket hjälp på vägen.

Dock skall ni inte slarva med det här:

Köttet skall vara rumstempererat.

Ta ut köttbiten ur kylen i god tid. Är köttet kallt när ni skall tillaga det så kyler ni ner pannan och köttet får ingen bra stekyta utan kommer snarare kokas. Använder ni fryst kött så tina det gärna genom att lägga förpackningen i kallt vatten i diskhon eller i en stor skål. Vattnet leder värme mycket bättre än luft och tinar maten snabbare. 

Låt pannan bli het och köttet torrt. 

Torka av köttet innan ni börjar tillaga det.

Olja & smör.

Vad man steker i är en smaksak. Jag tycker att det bästa är olja med en klick smör i. Olja som tål högre grader och smör som sätter smak och tystnar fint i pannan och berättar när temperaturen är lagom för att börja steka.

Stekningsgrad

Hur länge/mycket/hårt köttet skall stekas väljer ni själva. Vanligast är att vi översteker, mest för att vi inte tänker på att köttet fortsätter att stiga några grader efter att vi tar det från pannan.

Att jobba med termometer kan låta krångligt, men när man väl vant sig är det grymt.

Ungefär kan man säga:

  • Rare = 58 grader
  • Medium = 64 grader
  • Well done = 70 grader

Vila

Köttet MÅSTE få vila några minuter innan det skärs upp. Annars rinner all köttsaft ut och köttet blir torrt. Så den där störiga stunden när det maten skall instagrammas – den är ganska genialisk. I alla fall när det kommer till köttbitar.

Bästa sättet att lära sig är förstås att öva, öva och öva. Vilket gör att man även får äta, äta och äta:)

/Kristin

img_4691
Entrecôte med citrusfrukter, padrones & mâchesallad

 

 

Tävling – vinn mat för en månad!

Ni har väl inte missat vår tävling som går av stapeln idag 🏆? Du har nämligen chansen att vinna mat för en hel månad från oss (värt 4000 kr)!

Tävlingen finns att hitta på vår facebook-sida & instagram @matpunktse !

ta%cc%88vling40001

Tävlingen avslutas söndag den 12:e februari . Tävlingen är inte sponsrad, stödd eller administrerad av Facebook eller Instagram. Vi kontaktar vinnaren i ett PM under måndagen efter avslutad tävling. Får vi inte svar inom 24 timmar kontaktas nästa vinnare.

May the odds be ever in your favor! /Sofia

Carbonara hela veckan

En älskad pastaklassiker som kan varieras till det oändliga. Passar lika bra som vardagsrätt som den tål att piffas upp till fest. En Carbonara funkar ALLTID!

Namnet, Pasta carbonara som egentligen betyder kolarhustruns pasta och syftar på svartpepparn på toppen som skall likna kol.

Åsikterna om vad en äkta carbonara skall innehålla går isär lite. Som det alltid gör när man pratar om en matklassiker. Det är väl det som är härligt – att rätterna lever sitt eget liv ute i köken. Alla familjer har sitt recept som lever vidare i generationer och utvecklas åt sitt håll.

Jag tycker det viktigaste är att koka pastan al dente så att den sedan kan suga åt sig bra av den goda såsen.

Hur lagar NI er Carbonara där hemma?

Välkomna in och smaka på våra varianter.

/Kristin

En tålmodig smulpaj

Att baka och framförallt äta bakverket är allt en fin syssla. Allra roligast tycker jag att det är när man inte behöver följa recept utan kan höfta lite åt höger och vänster. När man kan blanda ner lite godsaker från skafferiet och även låta barnen köra på.

Det är inte alla bakverk som tillåter sådan här improvisationsbakning. Vi har dock en kaka som vi återkommer till hela tiden. Så tålig och tacksam att variera och höfta. Den kära, fina Smulpajen.

img_0545
Blåbärspaj med lime & kokos

Den känns lika rätt en frostig vinterfika tillsammans rykande hett kaffe som till svalkande saft en varm sommardag.

Använd säsongens frukter, bär och variera kryddningen därefter. Just nu är det underbar med vinteräpplen eller frysta bär från sommarens skörd. Variera gryn, frön, nötter och smaksätt med honung, farin eller sirap. Mamma kan till och med smygblanda ner massa nyttigheter utan att barnen märker.

Så kära smulpaj – tack för trevliga bak och fikastunder!

Vill man ändå följa recept så kan man naturligtvis göra det. Här hittar ni goda dessertpaj Här kommer två bra recept med blåbär och här hittar ni massa mer smulpaj. Lika goda att servera ihop med en klick grädde, yoghurt, glass eller vaniljsås.

img_1755
Smulpaj med müsli & blåbär. Serveras med en klick vaniljyoghurt.

Just nu har vi extra bra pris på havregryn, solrosfrön, kokos, äpplen, smör och massa mer bra för att höfta ihop en smulpaj.

Trevligt 11-kaffe!

/Kristin

pin_white_large (1)

Heja Solrosfrön🌻

Solrosfrön finns alltid i mitt skafferi därhemma. De har en perfekt lagom, mild nötsmak och tillför alltid lite bra tuggmotstånd.

De har även (liksom de flesta frön & nötter) väldigt bra näringsinnehåll. De innehåller en rad olika B-vitaminer, mineraler och fleromättat fett av bästa kvalisort.

img_6151
Veggosliders med solros & sesam

Och vad är det det där fleromättade fettet egentligen? Jo förstår ni, det råkar vara en av de saker som faktiskt fastnade från näringsläran.

Väldigt förenklat kan man säga att mättat är det hårda fettet, som smör och omättat är det flytande, som olja. Omättat är bättre för oss och minskar bl.a. risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Det omättade kan i sin tur delas in i enkelomättat och fleromättat. Bägge är livsnödvändiga för oss. Bland de fleromättade finns dock de extra viktiga fetterna omega – 3 och omega – 6. Dessa kan kroppen nämligen inte själv framställa utan vi måste få i oss dem via maten.

Vart hittar man dem då? Jo separat finns de i mycket men de behöver jobba som ett par och tillsammans finns de exempelvis i just solrosfrön. Och även rapsolja.

img_6197
Morotsbröd med solrosfrön

Tycker man inte att näringslära är så intressant så är det okej. Man kan alltid luta sig mot det hederliga tankesättet – en varierad kost, lite av varje och lagom är bäst – det funkar faktiskt oftast.

IMG_6420 kopia
Kesofrittata med rostade solrosfrön

Så solrosfrön är både goda, prisvärda och mycket bra om man vill säkra upp näringsinnehållet i maten. Säkra upp? Varför skulle man vilja det?

Kanske när:

  • Ni har barn som inte äter så mycket.
  • Ni tränar mycket.
  • Ni vill få in mer vegetariskt/veganskt.
  • Ni är gravida, gamla, sjuka, kräsna..
  • Det är vinter och snart Vabruari. Bra tillfälle att boosta maten lite extra.

pin_white_large (1)

Och just nu har vi extra bra pris. Välkomna in och boosta loss bland alla recept!

/Kristin

 

 

 

Tips på snabba frukostrutiner

Frukost är vårt viktigaste mål på dagen. Det som kickar igång morgonen och sätter ribban för dagen. Det tycker i alla fall jag och jag tror att jag är i gott sällskap.

Frågar man svenskar som flyttat utomlands så finns det ofta en gemensam saknad efter just frukostprodukter. Fil, bröd, smör, knäcke, kaviar och allt annat gott som gärna får trängas på frukostbordet. 

Vi gillar vår frukost och är faktiskt väldigt bra på god frukost.

img_1890-kopia

Sen huruvida vi äter en bra frukost eller inte verkar variera. Själv älskar jag frukost och tror nog att jag äter en bra, balanserad och sund sådan.

Fast sanningen är snarare att jag ståendes slevar in müsli samtidigt som jag kränger på vinteroveraller på barn och packar ryggsäckar med gympakläder och mellislådor.

Så vad jag skulle behöva göra är nog att hitta lite nya rutiner och ibland även komma ihåg att preppa frukosten dagen innan.

Vad har ni för frukostrutiner? Behöver ni skaffa er några nya så kommer här några enkla förslag.

IMG_2830

  • Övernatten gröt – Preppa den trendiga burken med Overnight oats, på svenska kallad Davosgröt. Eller så kan man bara kalla den Övernattengröt. För det är vad det är –  gröt som inte skall kokas. Man blandar bara grynen med vätskan och låter den stå i en burk i kylskåpet över natten. På morgonen är den färdig att äta eller att ta med sig.
  • Smoothie snabbt, gott och kan enkelt varieras.
  • Energibars – kan kännas mekkigt att göra, men är så tacksamt att ha i kylen. Perfekt som ett snabbt mellanmål, innan eller efter träning.
  • Chiapudding detta trendiga lilla chiafrö som inte verkar gå hem hos alla. Har ni testat?
  • Müsli – gott att äta som det är. Även så användbart i brödbak, gröt, smoothie och bars.

Sen när den där fina helgen kommer, då är vi bra på att äta frukost väldigt länge och varierat. Ljuvliga helgfrukost!

IMG_6390

  • Marmelad – så enkelt och gott att slänga ihop själv. Då kan ni även välja hur mycket socker ni vill ha.
  • Att kalljäsa bröd – visserligen mer till helgfrukosten. En bra sätt att få nybakt med mycket liten ansträngning.
  • Scones även detta blir helgfrukost. Vill man förenkla ännu mer så kan man förereda sconesdegen kvällen innan och låta den stå i kyl. Baka sedan ut som vanligt.
  • Scrambled eggs – det är verkligen inte så svårt som många verkar tro. Testa er fram med låg värme i pannan och vips så hör du till de som skryter om sina scrambled eggs.

IMG_3049

Välkomna in till vårt goda frukostsortiment som är på extra bra pris den här veckan.

God morgon!

/Kristin