Färgglad och smakrik LCHF

IMG_4730 kopia
Morotscarbonara

Vad är egentligen LCHF och vad tycker vi om det?
Den har hängt med ett tag nu, LCHF-dieten. Fast vad är det egentligen och är det så nyttigt?

Själv är jag ingen hardcore LCHF:are men tycker att det finns mycket bra att hämta här. Jag skulle förvisso aldrig kunna vara en hardcore-följare av någon diet eftersom jag har alldeles för dålig karaktär för det (kan knappt följa recept).

Många verkar tro att LCHF handlar om en strikt trångsynt diet, vilket det inte behöver vara. Det är en diet som har lyfts fram på ett ganska negativt sätt. En hätsk debatt som har tagit fokus från själva maten. För den här dieten, liksom alla andra, kan tolkas och dras åt många olika håll.

IMG_6554
Färsbiffar med grönpepparsås & zuccinisallad

Vad många inte har förstått är att det här även är en diet som kan göras färgglad, säsongsanpassad, smakrik, rolig och inte alls behöver vara så trångsynt som den ibland framställs.

Stänger vi en port så öppnar vi en annan, och det är med det tänket vi borde se på alla mattrender. Har vi inte medicinska anledningar att äta enligt speciella direktiv så kan man gott testa och ta med sig de delar som man tycker är bra och som passar just en själv.

IMG_4683 kopia
Ägg i skärselden (Uove in purgatorio)

Då och då gör vi tema-matkassar där b.la LCHF har varit ett återkommande tema och nu kör vi den igen i några veckor. HÄR hittar ni alla våra menykassar.

Här lagar vi rätter som är inspirerade av LCHF med en liten del kolhydrater ur kategorin med mindre socker och stärkelse. Så rätter som vi tror kan passa många. Är man en ordningsam följare av dieten så har man kanske saker att anmärka på vad gäller våra recept, men då kan man enkelt lägga till, ta bort eller byta ut råvaror själv. Det är det som är så fiffigt med våra kassar – att man själv kan skräddarsy dem.

IMG_6895

Viltburgare med kålrotspommes

LCHF står för Low Carb High Fat. Förenklat skulle man kunna beskriva det som att man minskar ner eller nästan utesluter kolhydrater och då främst de med socker och stärkelse. Istället tillför man mer fett och protein, varpå kroppen kommer använda fett som bränsle i stället för glukos.

Man äter alltså mat som inte höjer blodsockret nämnvärt alls (medan GI är mat som höjer blodsockret långsamt). Detta blir näringstät mat som mättar mycket och minimerar sötsuget. Rådet är att äta när du är hungrig tills du är lagom mätt.

Ät gärna: ovanjordsgrönsaker, kött, fisk, ägg och naturligt fett (som smör).
Undvik helst: socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis).

IMG_6511
LCHF -pizza med parmaskinka & ruccola

Bra med LCHF?

Att man belyser andelen socker i processad mat, att vi ifrågasätter tillsatser och e-ämnen, att vi äter för stor mängd kolhydrater och att vi fokuserar på riktigt fett istället för lättalternativen.

Mindre bra med LCHF?

Att den ofta innehåller en stor del animalier och mejeri. De delar som vi behöver minska på, framförallt ur miljöperspektiv.

Det finns personer som lägger stor vikt vid att man får/kan äta en hög andel mättat fett. Något våra nuvarande näringsrekomendationer avråder från. Så även om många av de personerna upplever att de mår välidigt bra av sin kost så finns det ännu inte någon långsiktig forskning på det.

IMG_6501-2
Äggburgare med mozzarella & spenatfräs

Alltså?

En jättebra diet om man behåller sitt sunda förnuft. Jag gillar framförallt att LCHA:are är otroligt bra och påhittiga vad gäller matinspiration och recept. Så vad ni än tycker om själva dieten så finns här VÄLDIGT MYCKET rolig matinspiration att hämta.

 

2 thoughts on “Färgglad och smakrik LCHF

  1. kerstincarneroth

    Hej på er, vad skönt att läsa en neutral och försiktigt positiv artikel runt lågkolhydratkost. I media de senaste dagarna har det varit rätt hätskt. Jag la om min kost för fem år sen när jag förstod hur jag inte alls kunde hantera stora mängder kh, framförallt mjölmat, utan att överäta helt och hållet. Är uppvuxen på Skogaholmslimpa och pasta. Dessa fem år har jag haft bättre och sämre perioder men den största fördelen för mig är att jag blev viktstabil när jag höll mig från fel mat (för mig). Allt passar inte alla men mat lagad från grunden kan ju aldrig vara fel för någon, eller hur? Skippa hel- och halvfabrikaten och laga maten själv så har man bara där nått en bra bit på vägen mot en hälsosammare livsstil. I min familj förekommer nästan inga halvfabrikat längre. Det känns skönt att ge barnen en sund inställning till vad mat är för något. Mig personligen funkar en högre fetthalt bra för, det tar bort suget efter sött och håller mig mätt längre = äter mindre mat i slutänden. Jag äter som jag vill och resten av familjen äter sansade mängder pasta och bröd.

    Tack för ett bra inlägg och tack för en bra webbutik!!

    Kerstin i Örby

    • Kristin

      Hej Kerstin i Örby! Tack för din kommentar och ursäkta sen återkoppling (kommentaren hamnade lite på villovägar). Håller med dig till fullo och tycker att det är lite synd att åsikter som dina inte lika ofta får representera LCHF. Vi alla måste ju hitta den matväg som passar just oss bäst, och det är uppenbarligen många som har hittat den vägen här. Bra och fint att höra.
      Allt gott till dig! /Kristin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s