Beet it!

IMG_3622

Hej alla löpare och träningsglada! Vet ni hur bra rödbetan är för er just nu? Det vet ni antagligen mycket väl för det är inte direkt en ny spaning det här. Men någon kanske har missat att förutom att den är god, snygg, prisvärd och jaa, lite jobbig att skala, så är den himla nyttig.

En av de där grönsakerna som genom åren även har använts en del i medicinskt syfte. Den består nämligen av massa bra mineraler och fytokemikalier som inte bara stärker vårt immunförsvar utan även ökar cellernas syreupptagning i blodet.

IMG_3650Det sistnämnda är något som så klart välkomnas inte minst av oss löpare, det är även något som omdiskuteras mycket i diverse träningsforum. Skall man bli petig och gå in på detaljer så verkar det vara nitratet som snarare effektiviserar användandet av syre i kroppen snarare än att öka upptagningen av det. Hur som helst så är det eniga hurrarop för rödbetan. Skall man få bäst effekt så skall den ätas rå eller drickas som råjuice.

IMG_3662

Som ni säkert sett så säljs det mycket rödbetssaft vid och kring träningslopp samt i hälsokosthandeln. Snyggt paketerade och ofta ganska överprisade. I alla fall om man jämför med det ännu snyggare paketet som man får om man köper en knippe färska, blodröda betor med blast och gör egen. Så har ni något så fint hemma som en råsaftcentrifug så är det bara att köpa rödbetor och juica på. Och ja, juice skall skikta sig när den är naturlig. 

Rödbetan håller ledningen i den här hälsoeffekt- diskussionen som slänger sig med termer som superkrafter, nyttig dopning, mirakelmedel etc. Tätt följt kommer väl egentligen resten av grönsaksgänget som innehåller nitrat och järn som t. ex. spenat, broccoli, stjälkselleri, kål och jordgubbar. Vad rödbetan har som de andra dock saknar är betaninet, färgbekräftelsen på vad det är man har ätit, både på händer och kommande toalettbesök.

Rödbetssallad med chévre och honungsvinegrette
Rödbetssallad med chévre och honungsvinegrette

Fast även om det är roligt att formtoppa och en känsla av att man boostar både kropp och knopp så är det inte jättegott att dricka koncentrerad rödbetsjuice varje morgon. Så liksom alltid återkommer vi till den svenska modellen, att lagom är bäst. Den slänger sig inte så mycket med löften om superkrafter, men jag tror att den håller i längden. För precis när vi har blivit kloka genom några studier så motbevisas de i nästa. Så drick rödbetsjucie så det står härliga till, men variera er så att det blir gott också.

Röbetsbiffar med klyftpotatis & fetakräm
Röbetsbiffar med klyftpotatis & fetakräm

För allra bäst superkrafteffekt så drick den rå, men för att glädja hela kroppen så ät den söta, goda betan. Gärna med sina trogna följeslagare honung, chévre, fetaost, valnötter etc. Även blasten kan ätas och smakar ungefär som spenat. Vi glömmer ofta bort blasten på grönsaker som kan vara en bra bonusprodukt. Tänk dock på att alltid skära av den från grönsaken när ni kommer hem, så står de sig bättre. Vill ni komma till recepten så klicka på bilderna. 

Lycka till med träningen!

Sallad med färskpotatis, rödbetor & spenat
Sallad med färskpotatis, rödbetor & spenat
Rödbetsbröd med chévrekräm
Rödbetsbröd med chévrekräm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s