cropped-logo_mat-orange-bakgrund_-copy.png

Tävling – vinn mat för en månad!

Ni har väl inte missat vår tävling som går av stapeln idag 🏆? Du har nämligen chansen att vinna mat för en hel månad från oss (värt 4000 kr)!

Tävlingen finns att hitta på vår facebook-sida & instagram @matpunktse !

ta%cc%88vling40001

Tävlingen avslutas söndag den 12:e februari . Tävlingen är inte sponsrad, stödd eller administrerad av Facebook eller Instagram. Vi kontaktar vinnaren i ett PM under måndagen efter avslutad tävling. Får vi inte svar inom 24 timmar kontaktas nästa vinnare.

May the odds be ever in your favor! /Sofia

Tomatcarbonara med kycklingbacon

Carbonara hela veckan

En älskad pastaklassiker som kan varieras till det oändliga. Passar lika bra som vardagsrätt som den tål att piffas upp till fest. En Carbonara funkar ALLTID!

Namnet, Pasta carbonara som egentligen betyder kolarhustruns pasta och syftar på svartpepparn på toppen som skall likna kol.

Åsikterna om vad en äkta carbonara skall innehålla går isär lite. Som det alltid gör när man pratar om en matklassiker. Det är väl det som är härligt – att rätterna lever sitt eget liv ute i köken. Alla familjer har sitt recept som lever vidare i generationer och utvecklas åt sitt håll.

Jag tycker det viktigaste är att koka pastan al dente så att den sedan kan suga åt sig bra av den goda såsen.

Hur lagar NI er Carbonara där hemma?

Välkomna in och smaka på våra varianter.

/Kristin

img_0558

En tålmodig smulpaj

Att baka och framförallt äta bakverket är allt en fin syssla. Allra roligast tycker jag att det är när man inte behöver följa recept utan kan höfta lite åt höger och vänster. När man kan blanda ner lite godsaker från skafferiet och även låta barnen köra på.

Det är inte alla bakverk som tillåter sådan här improvisationsbakning. Vi har dock en kaka som vi återkommer till hela tiden. Så tålig och tacksam att variera och höfta. Den kära, fina Smulpajen.

img_0545
Blåbärspaj med lime & kokos

Den känns lika rätt en frostig vinterfika tillsammans rykande hett kaffe som till svalkande saft en varm sommardag.

Använd säsongens frukter, bär och variera kryddningen därefter. Just nu är det underbar med vinteräpplen eller frysta bär från sommarens skörd. Variera gryn, frön, nötter och smaksätt med honung, farin eller sirap. Mamma kan till och med smygblanda ner massa nyttigheter utan att barnen märker.

Så kära smulpaj – tack för trevliga bak och fikastunder!

Vill man ändå följa recept så kan man naturligtvis göra det. Här hittar ni goda dessertpaj Här kommer två bra recept med blåbär och här hittar ni massa mer smulpaj. Lika goda att servera ihop med en klick grädde, yoghurt, glass eller vaniljsås.

img_1755
Smulpaj med müsli & blåbär. Serveras med en klick vaniljyoghurt.

Just nu har vi extra bra pris på havregryn, solrosfrön, kokos, äpplen, smör och massa mer bra för att höfta ihop en smulpaj.

Trevligt 11-kaffe!

/Kristin

pin_white_large (1)

img_4158

Heja Solrosfrön🌻

Solrosfrön finns alltid i mitt skafferi därhemma. De har en perfekt lagom, mild nötsmak och tillför alltid lite bra tuggmotstånd.

De har även (liksom de flesta frön & nötter) väldigt bra näringsinnehåll. De innehåller en rad olika B-vitaminer, mineraler och fleromättat fett av bästa kvalisort.

img_6151
Veggosliders med solros & sesam

Och vad är det det där fleromättade fettet egentligen? Jo förstår ni, det råkar vara en av de saker som faktiskt fastnade från näringsläran.

Väldigt förenklat kan man säga att mättat är det hårda fettet, som smör och omättat är det flytande, som olja. Omättat är bättre för oss och minskar bl.a. risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Det omättade kan i sin tur delas in i enkelomättat och fleromättat. Bägge är livsnödvändiga för oss. Bland de fleromättade finns dock de extra viktiga fetterna omega – 3 och omega – 6. Dessa kan kroppen nämligen inte själv framställa utan vi måste få i oss dem via maten.

Vart hittar man dem då? Jo separat finns de i mycket men de behöver jobba som ett par och tillsammans finns de exempelvis i just solrosfrön. Och även rapsolja.

img_6197
Morotsbröd med solrosfrön

Tycker man inte att näringslära är så intressant så är det okej. Man kan alltid luta sig mot det hederliga tankesättet – en varierad kost, lite av varje och lagom är bäst – det funkar faktiskt oftast.

IMG_6420 kopia
Kesofrittata med rostade solrosfrön

Så solrosfrön är både goda, prisvärda och mycket bra om man vill säkra upp näringsinnehållet i maten. Säkra upp? Varför skulle man vilja det?

Kanske när:

  • Ni har barn som inte äter så mycket.
  • Ni tränar mycket.
  • Ni vill få in mer vegetariskt/veganskt.
  • Ni är gravida, gamla, sjuka, kräsna..
  • Det är vinter och snart Vabruari. Bra tillfälle att boosta maten lite extra.

pin_white_large (1)

Och just nu har vi extra bra pris. Välkomna in och boosta loss bland alla recept!

/Kristin

 

 

 

img_8853

Tips på snabba frukostrutiner

Frukost är vårt viktigaste mål på dagen. Det som kickar igång morgonen och sätter ribban för dagen. Det tycker i alla fall jag och jag tror att jag är i gott sällskap.

Frågar man svenskar som flyttat utomlands så finns det ofta en gemensam saknad efter just frukostprodukter. Fil, bröd, smör, knäcke, kaviar och allt annat gott som gärna får trängas på frukostbordet. 

Vi gillar vår frukost och är faktiskt väldigt bra på god frukost.

img_1890-kopia

Sen huruvida vi äter en bra frukost eller inte verkar variera. Själv älskar jag frukost och tror nog att jag äter en bra, balanserad och sund sådan.

Fast sanningen är snarare att jag ståendes slevar in müsli samtidigt som jag kränger på vinteroveraller på barn och packar ryggsäckar med gympakläder och mellislådor.

Så vad jag skulle behöva göra är nog att hitta lite nya rutiner och ibland även komma ihåg att preppa frukosten dagen innan.

Vad har ni för frukostrutiner? Behöver ni skaffa er några nya så kommer här några enkla förslag.

IMG_2830

  • Övernatten gröt – Preppa den trendiga burken med Overnight oats, på svenska kallad Davosgröt. Eller så kan man bara kalla den Övernattengröt. För det är vad det är –  gröt som inte skall kokas. Man blandar bara grynen med vätskan och låter den stå i en burk i kylskåpet över natten. På morgonen är den färdig att äta eller att ta med sig.
  • Smoothie snabbt, gott och kan enkelt varieras.
  • Energibars – kan kännas mekkigt att göra, men är så tacksamt att ha i kylen. Perfekt som ett snabbt mellanmål, innan eller efter träning.
  • Chiapudding detta trendiga lilla chiafrö som inte verkar gå hem hos alla. Har ni testat?
  • Müsli – gott att äta som det är. Även så användbart i brödbak, gröt, smoothie och bars.

Sen när den där fina helgen kommer, då är vi bra på att äta frukost väldigt länge och varierat. Ljuvliga helgfrukost!

IMG_6390

  • Marmelad – så enkelt och gott att slänga ihop själv. Då kan ni även välja hur mycket socker ni vill ha.
  • Att kalljäsa bröd – visserligen mer till helgfrukosten. En bra sätt att få nybakt med mycket liten ansträngning.
  • Scones även detta blir helgfrukost. Vill man förenkla ännu mer så kan man förereda sconesdegen kvällen innan och låta den stå i kyl. Baka sedan ut som vanligt.
  • Scrambled eggs – det är verkligen inte så svårt som många verkar tro. Testa er fram med låg värme i pannan och vips så hör du till de som skryter om sina scrambled eggs.

IMG_3049

Välkomna in till vårt goda frukostsortiment som är på extra bra pris den här veckan.

God morgon!

/Kristin

IMG_4073

Ett grönare liv 💚 8 bra kom igång tips!

Det är mycket tjat om att vi bör minska vår köttkonsumtion just nu. Med all rätt. Vi kan rabbla så många bra argument för det råder inget tvivel om att det gynnar alla (förutom möjligen köttindustrin).

Miljön, vår hälsa, djuren – allt gynnas av att vi ändrar våra matvanor.

img_0606
Äpple & blomkålssoppa

Svensken äter nästan 50% mer kött idag än vi gjorde år 1990. Varför kan man undra när vi blir mer och mer medvetna om allt?

Jag tycker själv att kött är en fantastisk produkt – men att slentrianäta det som vi gör idag är galenskap.

IMG_0224
Meatless monday

Här är åtta bra tips till dig som inte vet i vilken ända du skall börja.

  • Skippa allt eller inget tänket. Du måste inte sluta med kött – men minska vore bra. Testa att halvera mängden köttfärs i din köttfärssås och ersätt med röda eller svarta linser. Smaksätt som vanligt och ni kommer knappt märka skillnaden.
  • Kött som smaksättare – välj kött med mycket smak och använd en mindre mängd. Smakrik korv, sidfläsk och bacon är exempel på produkter som sätter smak på en hel gryta med rotfrukter, grönsaker, bönor och linser.
  • Smaklöst? Våga sätta smak på den gröna maten – även den kan vara rökig, het, grillas, smaka senap, vara mustig och alla andra smaker som vi av någon anledning har låtit stanna i köttvärlden.
  • Vad ersätter jag köttbiten med? Skippa det stereotypa tänket kring tallriksupplägget. Hur vi placerar kolhydrater, protein och fett på vår tallrik spelar inte så stor roll. Bönor, nötter, quinoa, frön, ägg, linser, bönor, svamp, tofu, keso m.m Det handlar inte om att ta bort något och begränsa sig. Snarare tvärtom – vi adderar så mycket mer produkter.
  • Det är försent! Det är omöjligt att få med barnen eller de invanda köttätarna på tåget – bullshit! Alla vanor går att byta om man kämpar lite. Jag trodde aldrig att jag skulle få mina barn att äta mer grönt. Lite lirk, lite lur och lite jävlarananamma. Nu tuggar de på som om de inte gjort något annat.
  • Preppa! Hitta några favoritrecept och se till att använda dem. Gör dem till era nya vanor. Gärna rätter som ni kan göra storkok på och frysa in. Förenkla så att det funkar i er vardag.
  • Näringsbrist? Att minska på köttet eller göra två middagar i veckan gröna kommer inte innebära brist på några näringsämnen. Tvärtom – det kommer snarare berika ert intag.
  • Färdiga matkassar. Ett ännu enklare sätt är att testa vår Gröna kasse som är fylld med gröna rätter. Här hittar ni dem:

💚 Gröna kassen – Göteborg

💚 Gröna kassen  – Stockholm

💚 Gröna kassen – Malmö

Dessa kassar är lakto – ovo – vegetariska. De innehåller alltså ägg och mejeri, vilket vi också behöver minska på. Men vi tar en sak i taget för att få med så många som möjligt på det gröna tåget.

Vill ni byta ut mejeriprodukterna så gör ni enkelt det när ni går vidare till varukorgen.

/Kristin

IMG_1562
Quesadillas med svarta bönor & ostkräm
img_1328

Morot, pesto, ägg & kokos – fyra bra genvägar till middag

Alla har sina egna bra genvägar för att snabbt kunna slänga ihop en middag. Här kommer några av mina. De är såklart baserade på vad som går hem hos oss  – men bra produkter som ni enkelt anpassar efter ert tycke och smak.

Morot, pesto, ägg och kokosmjölk – fyra produkter som vi dessutom har väldigt bra pris på just nu. Så passa på!

img_6173
Röd linssoppa med kokos, morötter & salladslök

💛 Morötter 

Inte nog med att de är nyttiga och finns i säsong under hela året – de är även väldigt tacksamma att använda i en rad olika rätter.

Vi använder mycket i soppa, gryta, wok och även mycket nedriven i köttfärssås, brödbak, omelett och muffins. Moroten fungerar lite varstans med sin söta smak, saftighet och fina färg.

IMG_6791
Morotsbiffar
IMG_0058
Surdegspizza med pesto & oliver

💛 Pesto

Så mycket smak av Italien i en liten burk. Det är inte svårt att göra egen, men det är även väldigt smidigt att ha en färdig när tiden inte finns.

Jag använder det för att sätta smak på lite av varje. En klick i grytan, såsen, på pizzan, varma mackan, i omeletten, i röran och självklart pastan. Snabbare genväg går knappt att hitta.

img_4003
Tortellini med pesto
IMG_0246 kopia
Äggsallad med kaviarröra

💛 Ägg

Få andra livsmedel är så näringsrika, prisvärda, goda och kan varieras så mycket som ägg. För att inte tala om alla dess egenskaper som bindningsmedel, konsistensbyggare, smak- och färgförstärkare.

Så länge vi har ägg hemma så kan vi alltid få till någon form av middag.

IMG_6501-2
Äggburgare med spenat & mozzarella

💛 Kokosmjölk

En enkel väg att sätta ny smak på väl invanda rätter. Kokosmjölken är väldigt tacksam att använda till så mycket mer än bara det asiatiska köket. Prova den i soppor, grytor eller i en frukostsmoothie.

Många tror att det är vätskan från innandömet i en kokosnöt, vilket inte stämmer. Mjölken är i stället kokosnötextrakt utblandat i vatten. Så vill ni ha en lättare kokosmjölk – späd den hellre med vatten själva än att köpa en dyrare lightprodukt.

img_1328
Kokoskyckling i couscous